Enligt ett test i tidningen “Gör det själv” nr 9/08 får Viking Ge150 för ca 3700 kr bäst i test. Tar grenar 35- 40 mm. Den är eldriven med knivar och tyvärr ganska högt ljud, 101 dB. www.stihl.se, klicka på länken bäst i test, blinkande ruta på startsidan. Bästa valskvarn i testet var Flymo Paca Shredder för ca 3000 kr. Buller 90 dB. Därefter Al Ko Silent för 3.500. Buller 89 dB. Valsdriven kvarn är tystare och anses hållbarare och mindre underhållskrävande än en med knivar. Men den ger något grövre flis.

För att användas i lite större omfattning rekommenderas Viking Ge 35 med vals istället för knivar för priset 5990 kr. Den var inte med i testet och jag har inte lyckats få fram uppgifter om bullernivån på den. De eldrivna kvarnarna har nog inte tillräckligt stor kapacitet och hållbarhet för att det ska räcka till med en kvarn för flitig användning i en stor förening Då bör ni i så fall satsa på att köpa in några stycken och ha särskilda ansvarsgrupper som sköter dem. Jag rekommenderar absolut valskvarn tack vare den betydligt lägre bullernivån även om den ger något grövre flis. Annars är det bensin/dieseldrivna kvarnar/flistuggar det blir frågan om när det gäller större kapacitet ( t ex Viking Gb 370 s för ca 10 000kr, tar grenar 45 mm). De kan finnas att hyra på maskinfirmor. Men då har vi ju miljöaspekten av bränsleförbrukningen så ett alternativ kan vara att hyra in en större flistugg med betydligt större kapacitet i samband med arbetsdagar när man under en begränsad tid kan få stora volymer flisade.