Med evenemang som frörus och skördefest lockar och entusiasmerar nätverket Peppar & Pumpa mängder av kolonister och andra trädgårdsintresserade. Därför har Peppar & Pumpa, genom företrädarna Monica Langlet och Lena Israelsson, utsetts till mottagare av Koloniträdgårdsförbundets pris Årets koloniträdgårdsfrämjare.

Nätverket Peppar och Pumpa sprider kunskap och entusiasm för odling med en rad olika evenemang som följer odlingsåret. På våren kan besökare byta fröer på Fröruset som är så populärt att man varit tvungen att införa ett system med kölappar. Säsongen avslutas med en skördefest där koloniföreningar kan sälja delar av årets skörd.

Monika Langlet, kolonist i Södra Årstalunden och tidigare journalist på DN, och Lena Israelsson, känd journalist och författare av en rad odlingsböcker, har båda varit med från Peppar och Pumpas start.

‒ Peppar och pumpa är en källa för inspiration och ger kolonister en möjlighet att visa upp och sälja av sin skörd, samtidigt som de många besökarna kan smaka, köpa och lära, säger Catharina Tarras-Wahlberg, ordförande i Koloniträdgårdsförbundet.

Peppar och Pumpa startades 2008 och arbetar för att det ska anläggas fler koloniområden. I nätverket ingår också de uppskattade Kolonikockarna som under scenframträdanden sedan flera år lagar mat från sina egna odlingar – smarriga rätter som publiken får smaka på.

Catharina Tarras-Wahlberg

Ordförande Koloniträdgårdsförbundet: 070-7480600
ctw@bredband.net

Ulrica Otterling

Förbundssekreterare, Koloniträdgårdsförbundet: 070-2895021
ulrica@koloni.org

Koloniträdgårdsförbundets monter: C26:40

Koloniträdgårdsförbundet, Brännkyrkagatan 91 ög, 11823 Stockholm
kansli@koloni.org, 08-556 930 89

Koloniträdgårdsförbundet har drygt 230 medlemsföreningar med ungefär 24000 kolonister! Som medlem i förbundet får alla

i din förening till gång till en stor mängd kunskap inom både trädgård, juridik och föreningskunskap. Vi vill underlätta för

dig som är förtroendevald och bidra till att fler vågar engagera sig i sin förening.