Nytt publikrekord igen – sammanlagt kom 7976 personer till mässan Nolia Trädgård i Umeå 21-23 april. Det är Norrlands största trädgårdsmässa och mötesplats med över 70 utställare. Koloniträdgårdsförbundets monter var bra placerad i närheten av ingången vilket gjorde att det periodvis var stockning.

Montern bemannades av totalt 18 medlemmar i Umeå koloniträdgårdsförening Vadforsen och Tomtebo koloniträdgårdsförening. På monterväggarna fanns foton från de båda föreningarna tillsammans med bl a information om jorden.

Ulf Nilsson, odlingsrådgivare i Koloniträdgårdsförbundet och FOR fanns på plats i montern under de två första dagarna. Han svarade på frågor samt höll korta anföranden om jord och växtskydd. På Stora scenen föreläste han under rubriken ”En underjordisk resa”. Där lyssnade ett 60-tal mässbesökare. Tillsammans med Studiefrämjandet provades att ha miniföreläsningar i montern, något som var svårt då mässbesökarna inte ville stanna 30 minuter vid montern (som är kravet för att Studiefrämjandet ska få redovisa kulturprogram).

I montern fanns en tävling om att gissa vilken växt som fanns i bild och beskrivande text. Över 450 svar inlämnades under mässans tre dagar. Varje dag utlottades 14 skänkta vinster till dem som svarat rätt. Rätt svar var trädgårdsmållan Gode Henry (Henrik). Frön till denna användbara växt delades ut som gåva till alla medlemmar i Koloniträdgårdsförbundet. Totalt hämtades 45 fröpåsar ut av medlemmar från Värmland och norrut. Fröna var skänkta av Runåbergs Fröer.

Tidningen Koloniträdgården delades ut tillsammans med prenumerationserbjudande.

På väggen hängde även fågelholken för att påminna om #pippipåkoloni. Ett stort antal flygblad spreds inom mässområdet.

Det var många besökare som var intresserade av kolonilotter och av medlemskap i förbundet. Foldrar och information delades ut.

* Det är viktigt att alla som vill odla ska kunna göra det, säger Ann-Marie Lindgren, monteransvarig och utsedd till Årets koloniträdgårdsfrämjare ett par veckor före Nolia Trädgård.

* Att börja i liten skala är ett sätt att testa sitt intresse för trädgård och odling. Vi odlar tillsammans men på var sin liten yta. Det finns en positiv gemenskap över generationsgränser och ett stort kunskapsutbyte och lärande om allt som växer och rör sig. Därför är det viktigt att Koloniträdgårdsförbundet finns med på Nolia Trädgård. För att visa att det finns en odling för alla, organisering och engagemang för ökad biologisk mångfald.

Den som vill kunde få Umeå-vatten i vikta pappersmuggar – något som fascinerade både stora och små. Äpplen och morötter i bitar delades även ut som förfriskningar.

Ann-Marie Lindgren