Till Årets koloniträdgårdsfrämjare har Koloniträdgårdsförbundet utnämnt kolonisten Ann-Marie Lindgren, Umeå. Ann-Maries kolonilott ligger på Umeå koloniträdgårdsförening. Koloniträdgårdsförbundet har delat ut Årets koloniträdgårdfrämjare sedan 2006. Juryns motivering lyder: ”Ann-Marie är sedan många år innehavare av en kolonilott utanför Umeå. En starkt bidragande orsak till att bli kolonist var för att kunna svara sin son på hans fråga: hur får morfar sin potatis? Ann-Marie anlade en köksträdgård på lotten för att kunna fylla sitt eget skafferi med bland annat potatis, rödbetor, morötter, lök, jordgubbar och inte minst sallad. Ann-Maries familj lär gå över till vegetarisk kost på hösten för att tillvarata allt det som kommit upp. De miljövänliga och närodlade delikatesserna ska ätas, inte förfaras. Ann-Marie är ett föredöme för kolonister och driver energiskt odlingsfrågor på ett sätt som gynnar kolonirörelsen. Tummen upp Ann-Marie! Ann-Marie är en värdig Koloniträdgårdsfrämjare 2017. ”