GDPR – ny dataskyddslag 25 maj

Här är filmen om GDPR

–        Ett utbildningsmaterial om nya Dataskyddslagen

Materialet består av en presentationsfilm med ppt-bilder och är framtaget i samarbete med FOR, Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet.

Vi hoppas att detta ger er stöd och vägledning i hur ni ska arbeta för att uppfylla de nya kraven. Tidigare utskickad PDF finns under styrelseinloggningen.

Tanken är att ni i er styrelse går igenom materialet tillsammans och anmäler den som en studieaktivitet till Studiefrämjandet.

Vi kommer också att komplettera med FAQ för att ytterligare förtydliga det som man i föreningarna oftast har frågor och funderingar om. Hör därför av er till oss på kansliet, kansli@koloni.org, när ni gått igenom materialet och det är något som ni fortfarande tycker är oklart eller som saknas.

Använd din rabattkod och få rabatt hos flera företag

Läs om våra medlemsrabatter på medlemssidorna i tidningen Koloniträdgården. Det är viktigt att du uppger rabattkoden på avsedd plats när du gör din beställning, så att du får  medlemsrabatten. Om du inte hittar koden är du välkommen att höra av dig till kansliet.

Nordiska Trädgårdar 22 – 25 mars 2018

Koloniträdgårdsförbundet medverkade vid Nordiska Trädgårdar tillsammans med övriga sällskap inom FOR på Rådgivningsgatan.

Temat för Koloniträdgårdsförbundets monter i år var ”Koloniträdgården 100 år”. Ett tema i dubbel bemärkelse då vår tidning fyller 100 år, men också en tidsresa genom kolonirörelsen under 100 år. Cirkeln är sluten, från odling för överlevnad (svält) till ekologisk odling för överlevnad (jordens). I montern fick man en ögonblicksbild från kolonilivet 1918, 1958, 1978 och 2018, hur det kunde se ut på en kolonilott och vem kolonisten var. På utsidan av montern runt om fanns axplock från Koloniträdgårdens 100 år med exempel på artiklar som beskrev den tidens frågor och aktuella ämnen. I vanlig ordning delade vi ut en mässpresent till kolonister från våra medlemsföreningar. Ingen överraskning att det var en favorit i repris; potatis av sorten Amandine, men en överraskning att man även fick en tygkasse!

Vår monter besöktes av många mässdeltagare och kolonister och vi fick mycket beröm för utformningen och innehållet.

Ett stort tack till alla som var med och planerade, byggde och bemannande montern!

Pippi på koloni

Med vår kampanj Pippi på koloni (#pippipåkoloni) berättar vi vilken roll koloniträdgårdar spelar för den biologiska mångfalden i staden. Genom
#pippipåkoloni  vill vi lyfta fram alla kolonisters arbete med att skapa levande gröna miljöer, värna om existerande koloni- och odlingslottsområden
samt verka för att nya områden skapas.Haka på kampanjen, måla holkar och märk dem med kampanjens haschtag #pippipåkoloni. Sätt upp fågelholken på din lott, eller någonstans i staden där du tycker den behövs. Det fungerarar lika bra med insektshotell, fjärilsholkar, fladdermusbon etcetera. Läs mer här