Årets koloniträdgårdsfrämjare

Vem tycker du ska bli årets koloniträdgårdsfrämjare? Någon som gjort extra mycket för koloniträdgårdsrörelsen?
Nominera din favorit genom att mejla namn och motivation till förbundets kansli: kansli@koloni.org,
eller skriv ett brev märkt ”Årets koloniträdgårdsfrämjare” Koloniträdgårdsförbundet, Brännkyrkagatan 91 ög, 118 23 Stockholm senast den 28 februari 2019.
Vem som blir årets främjare avslöjas under Nordiska Trädgårdar, torsdagen den 21 mars 2019.
Några av tidigare års koloniträdgårdsfrämjare har varit Skansen, Odlingsnätverket Peppar och Pumpa och trädgårdsprofilen Gunnel Carlsson.

Nordiska Trädgårdar 21 – 24 mars 2019

Koloniträdgårdsförbundet medverkar sam vanligt vid Nordiska Trädgårdar tillsammans med övriga sällskap inom FOR på Rådgivningsgatan. I år går mässan åter igen av stapeln i A-hallen, efter några års tillvaro i C-hallen. Temat för förbundets monter (A02:11) är i år 100 kvadrat klimat. Montern kommer bemannas av personal från förbundskansliet, delar av förbundsstyrelsen och många glada och kunniga kolonister.

På Stockholmsmässans egen hemsida hittar ni mer information om årets Nordiska trädgårdar, https://www.nordiskatradgardar.se/

GDPR – ny dataskyddslag 25 maj

Här är filmen om GDPR

–        Ett utbildningsmaterial om nya Dataskyddslagen

Materialet består av en presentationsfilm med ppt-bilder och är framtaget i samarbete med FOR, Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet.

Vi hoppas att detta ger er stöd och vägledning i hur ni ska arbeta för att uppfylla de nya kraven. Tidigare utskickad PDF finns under styrelseinloggningen.

Tanken är att ni i er styrelse går igenom materialet tillsammans och anmäler den som en studieaktivitet till Studiefrämjandet.

Vi kommer också att komplettera med FAQ för att ytterligare förtydliga det som man i föreningarna oftast har frågor och funderingar om. Hör därför av er till oss på kansliet, kansli@koloni.org, när ni gått igenom materialet och det är något som ni fortfarande tycker är oklart eller som saknas.

Medlemsrabatter – Använd din rabattkod och få rabatt hos flera företag

Läs om våra medlemsrabatter på medlemssidorna i tidningen Koloniträdgården. Det är viktigt att du uppger rabattkoden på avsedd plats när du gör din beställning, så att du får  medlemsrabatten. Om du inte hittar koden är du välkommen att höra av dig till kansliet.

Pippi på koloni

Med vår kampanj Pippi på koloni (#pippipåkoloni) berättar vi vilken roll koloniträdgårdar spelar för den biologiska mångfalden i staden. Genom
#pippipåkoloni  vill vi lyfta fram alla kolonisters arbete med att skapa levande gröna miljöer, värna om existerande koloni- och odlingslottsområden
samt verka för att nya områden skapas.Haka på kampanjen, måla holkar och märk dem med kampanjens haschtag #pippipåkoloni. Sätt upp fågelholken på din lott, eller någonstans i staden där du tycker den behövs. Det fungerarar lika bra med insektshotell, fjärilsholkar, fladdermusbon etcetera. Läs mer här