I onsdags, den 22 maj, inföll Biologiska Mångfaldens Dag. Under hela veckan, runt om i landet, arrangeras aktiviteter för att lyfta denna viktiga fråga. För de som besöker Stockholm i helgen kan vi tipsa om Erikdalslundens Koloniförening på Södermalm vars museum öppnar utställningen ”Ett myller av liv” till helgen, lör & sön 13-16. Utställningen kommer vara öppen under de flesta helger fram till slutet av september.

Biologisk_mangfald_affisch_k2

Årets koloniträdgårdsfrämjare 2019

Vid Nordiska trädgårdar 2019 presenterades årets koloniträdgårdsfrämjare. Biodlarna fick utmärkelsen som togs emot av deras ordförande Monica Selling.

Så här skriver Koloniträdgårdsförbundet i sin motivering:
”För hennes roll som ordförande för Sveriges Biodlares Riksförbund och
deras arbete för att bibehålla den ekologiska jämvikten genom att öka antalet pollinatörer till direkt nytta för oss kolonister.

Förutom detta även deras arbete i EU för en minskad kemikalieanvändning,
något som är ett uppmärksammat hot mot bin och insekters överlevnad.”

Nordiska Trädgårdar 26 – 29 mars 2020

Knappt har årets mässa avslutats och redan är datumet för nästa års Nordiska trädgårdar spikat. Väl mött då. All information om den just avslutade hittar du på Stockholmsmässans egen hemsida.  https://www.nordiskatradgardar.se/

GDPR – ny dataskyddslag 25 maj

Här är filmen om GDPR

–        Ett utbildningsmaterial om nya Dataskyddslagen

Materialet består av en presentationsfilm med ppt-bilder och är framtaget i samarbete med FOR, Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet.

Vi hoppas att detta ger er stöd och vägledning i hur ni ska arbeta för att uppfylla de nya kraven. Tidigare utskickad PDF finns under styrelseinloggningen.

Tanken är att ni i er styrelse går igenom materialet tillsammans och anmäler den som en studieaktivitet till Studiefrämjandet.

Vi kommer också att komplettera med FAQ för att ytterligare förtydliga det som man i föreningarna oftast har frågor och funderingar om. Hör därför av er till oss på kansliet, kansli@koloni.org, när ni gått igenom materialet och det är något som ni fortfarande tycker är oklart eller som saknas.

Medlemsrabatter – Använd din rabattkod och få rabatt hos flera företag

Läs om våra medlemsrabatter på medlemssidorna i tidningen Koloniträdgården. Det är viktigt att du uppger rabattkoden på avsedd plats när du gör din beställning, så att du får  medlemsrabatten. Om du inte hittar koden är du välkommen att höra av dig till kansliet.

Pippi på koloni

Med vår kampanj Pippi på koloni (#pippipåkoloni) berättar vi vilken roll koloniträdgårdar spelar för den biologiska mångfalden i staden. Genom
#pippipåkoloni  vill vi lyfta fram alla kolonisters arbete med att skapa levande gröna miljöer, värna om existerande koloni- och odlingslottsområden
samt verka för att nya områden skapas.Haka på kampanjen, måla holkar och märk dem med kampanjens haschtag #pippipåkoloni. Sätt upp fågelholken på din lott, eller någonstans i staden där du tycker den behövs. Det fungerarar lika bra med insektshotell, fjärilsholkar, fladdermusbon etcetera. Läs mer här