Som medlemsförening i Koloniträdgårdsförbundet har du tillgång till vårt studiematerial som både handlar om föreningsarbete och odling. Du kan också få hjälp av Helena Westerling eller Pierre Gräff på kansliet som svarar på frågor om studieverksamhet.

Koloniträdgårdsförbundet är också medlem i Studiefrämjandet, ett samarbete som gör det enkelt att driva studiecirklar i den egna föreningen.

Tips på studiecirklar

Odling och miljö

Med hjälp av koloniträdgårdsförbundets serie “Lätt om odling” kan man ordna studiecirklar i olika odlingsämnen på sin koloni! Förbundet är sedan 2013 medlem hos Studiefrämjandet, som hjälper till att komma i gång med cirkelverksamheten.

“Lätt om odling” tar upp allt från hur man planerar sin kolonilott, redskap och kompostering till hälsa och trädgård.

Det finns också en väldigt bra bok om grundläggande odlingskunskap, ”Gröna Fingrar” som är bra att använda som studiematerial. Boken med tillhörande studiehandledning finns att beställa hos förbundskansliet.

Organisation- och föreningskunskap

Koloniträdgårdsförbundets material ”Koloniträdgården – vårt gemensamma ansvar” är ett studiematerial för medlemmarna i föreningen. Materialet handlar om vad det innebär att vara medlem i en koloniförening, rättigheter och skyldigheter, mötesteknik samt lite grunder för att komma igång och börja odla.

Studier för styrelsen och andra förtroendevalda sker i huvudsak gemensamt i regionen och i samarbete med Studiefrämjandet.

Handböcker (pärmar) för styrelsens arbete och studieansvarig finns att beställa på förbundskansliet, eller för nedladdning under Styrelseinloggning.

Ekonomi

Din förening kan söka studiebidrag från förbundet för odling och miljö och/eller föreningskunskap. Regionerna meddelar föreningarna när det är dags att lämna in ansökan och hur den ska formuleras. Man brukar ansöka i januari för att få meddelande om beviljat bidrag i april.