Koloniträdgårdsförbundet samarbetar med Folksam i försäkringsfrågor.

Alla medlemmar i föreningar som är anslutna till Koloniträdgårdsförbundet kan få 10 % rabatt på Folksams Fritidshusförsäkring. Ange vilken förening du är medlem i, när du tecknar försäkringen hos Folksam.

Alla medlemsföreningar omfattas automatiskt av en Föreningsförsäkring som omfattar egendomsskydd (dock ej byggnader), ansvar, rättsskydd, olycksfall och förmögenhetsbrott. Kostnaden för försäkringen ingår i medlemsavgiften som föreningarna betalar till förbundet. Olycksfallsförsäkringen gäller när man råkar ut för en olycka när man utför någon syssla på uppdrag av föreningen. Det är alltså föreningen som är försäkrad, inte alla medlemmar i föreningen.

Alla medlemsföreningar som har byggnader rekommenderas att teckna en Tilläggsförsäkring för byggnaderna. Alla föreningar bör också överväga om föreningen har behov av några andra tillägg till förbundets föreningsförsäkring.