Även om du bara har en liten odlingslott finns goda förutsättningar att få en stor skörd. Genom att använda odlingsmetoder som djupodling, samodling, odling i sand och marktäckning skapar du perfekta odlingsmiljöer. Berikar du jorden från kompost och kolmila blir avkastningen ännu större. Ta sedan hand om din skörd genom att sylta, syra, safta eller kanske bygga en stuka.

Hur mycket kan du skörda på din lott?
Hur mycket kan du skörda av grönsaker och kryddor per säsong på en lott om du odlar så effektivt som möjligt det är frågan som många ställer sig? För att få en uppfattning av hur mycket, så har vi valt att ilustrera detta på en odlingslott på ca 25 kvm som är den aria i vår fyruppdelade lott visar som vi visar här visar som exempel. Det är den storleken du ser i denna monter på var sin sida om umgänges och viloplatsen.

Vi har i detta exempel valt att i montern visa tre upphöjda odlingsbäddar med en storlek på 1,2 x1,2 m samt två mer
traditionella odlingsbäddar på marken avgränsdade av snedställda brädor. De också i storlek 1,2×1,2 m.

Som utgångspunkt för hur mycket man kan odla och hur mycket man kan få ut i skörd har vi använt oss av Karin Berglunds
bok ”SÅ I RUTA, ett nytt sätt att odla utan gifter ” från 1984. Se illustrationen nedan.

Där används odlingrutor med samma mått som här i montern 1,2×1,2 m som i sin tur delas upp i mindre rutor på 30×30 cm,
på så sätt skapas 16 odlingsrutor i varje odlingsbädd.

Om vi väljer att följa råden i boken, om hur tätt det går att så de olika grönsakerna så ger det följande odlingsresultat om vi
förutsätter att det ger en normalt bra skörd.

Följande grönsaker kryddor och annat har vi valt att visa i vårt exempel på en yta av 30×30 cm/ gröda

Om vi på den delade lotten (ca25 kvm) anordnar bl.a. tre upphöjda odlinsbäddar och två på mark, blir det tillsammans
5 st odlingsbäddar på 1,2 x1,2 skulle det ge följande skörd för några av grödorna:
Tio brockolihuvud med en hel del sidoskott, 80 rädisor, sockerärter, 160 morötterdor, 40 salladshuvud , fem tomatplantor,
massor av dill persilja och kryddor som timjan och rosmarin och mycklet mycket mer.

Några exempel på mängder i kg
Morot 80-­‐90 gr, antal 32×5 =160 st vilket ger 80×160= nästan 13 kg morötter Rödbetor 50-­‐60 gr, antal 32×5=160 st vilket ger 50×160 en skörd på ca 8 kg rödbetor

För att få ut maximal skörd så är det viktigt att jorden är luftig (trampa aldrig på jorden) och att den gödslas rikligt något som skall göras flera gånger per säsong. Viktigt är också att efter den regelbundna vattningen, jorden luckras efteråt så att växternas rötter får maximalt med syre.

7. odlings-resultat