”Det var så här det började en gång.”
”De första växterna på vår planet kom inte till ett ””dukat bord””, med en jord rik på organsikt material innehållande alla de
näringsämnen och mineraler som växterna behöver. Och inte heller fanns det massor av levande organismer i jorden som hjälpte växterna genom att bereda näringen på det sätt som nu sker i levande jord.” *

”Att täcka odlingsjorden med annan grönmassa är den mest naturliga odlingsformen, ett kretslopp som fungerat sedan de första växternas tid på vår planet” **

” Vi kan genom att tillämpa den naturliga odlingsmetoden få samma växtresultat som man får med odlingsmetoder som är
mycket onaturliga….” ***

Med andra ord det finns odlingsmetoder som är naturliga som ger minst lika bra odlingsresultat, som om jordarna tillförs näring i form av konstgödsel.

Hur är då detta möjligt
Den näring som växterna i naturen får tillgång till kommer till stor del från löv barr och nervissnande växter. Tyvärr innehåller dessa alldeles för lite kväve i förhållande till den växtkraft vi vill ha i våra odlingar.

Försök har visat sig att gräsklipp och andra färska örter (grönmassa) innehåller rikligt med kväve, men även andra näringsämnen och mineraler som de odlade växterna behöver. Det är således inte nödvändigt att tillföra andra näringsämnen. Bästa odlingsresultatet nås om man använder sönderhackade växter från ängs och åker mark som täckmaterial och inte bara gräsklipp.

Det har även visat sig att man uppnår ännu bättre odlingsresultat om man täckodlar med färsk grönmassa på ren sand jämfört med täckodling på vanlig trädgårdsjord.

Det låter för bra att vara sant eller hur. Om du är tveksam gör då detta lilla forskningsförsök. Ta tre likvärdiga plantor med tillhörande jordklump. Plantera de två första i en kruka med vanlig planteringsjord den tredje i ren sand. Gödselvattna den ena i blomjord på traditionsenligt vis, täck den andra i blomjord med 2-4 cm färskt gräsklipp, täck den med ren sand i krukan med 2-4 cm färskt gräsklipp. Det enda du måste tänka på är att den med sand måste vattnas lite oftare. Efter två månader ser du skillnaden.

Hur odlar man då på detta vis?
1. Fyll sand i en kruka eller lägg den direkt på jorden till en tjocklek på ca 20-40 cm beroende på vad du tänkt odla
2. Om du har förodlade plantor är det bara att sätta ner dem i sanden och täcka runt om med 5-10 cm gräsklipp eller annan grönmassa beroende på hur stora plantorna är.
3. Om du vill så frön, gör en sträng med såjord ca 5-10 cm djup så sedan på vanligt sätt
4. När fröna har grott täck runt om med gräsklipp eller annan grönmassa. Först bara ca 3 cm sen när plantorna växt till sig lägg på ytterligare 5-7 cm.
5. Det går givetvis lika bra att odla i krukor eller till och med i växthus med bara sand och gräsklipp med samma goda resultat

Fördelar med odling i sand med täcke av färskt gräsklipp.
– Under täcket av grönmassa är det fuktigt och skyddat, perfekt livsmiljö för alla små bakterier, svampar, nematoder, maskar och annat som finns i jorden. Förutom vatten måste de också ha tillgång till syre, så täcket får inte vara för tätt.
– Inga fler näringsämnen behöver tillföras, grönmassa innehåller i princip allt växterna behöver
– Ständigt förnybar.
– Lokalt producerad.
– Arbetsbesparande, behöver ej höstgräva, det är maskar och andra småkryp, bakterier och annat som gör jobbet.
– Övervintringen av fleråriga växter blir säkrare.

Texten är hämtad från vår monter på Nordiska Trädgårdar 2013

Nils Åkerstedt ”Boken om Marktäckning och odling i sand”. *sid 6, **sid 4, ***sid 7