Koloniträdgårdsförbundet har cirka 250 medlemsföreningar runt om i landet, från Kalix i norr till Ystad i söder. Tillsammans är vi över 26.000 kolonister. Medlem hos oss blir du genom att du har en odlings- eller kolonilott i någon av våra medlemsföreningar. Föreningsverksamheten är uppdelande i regioner.

Alla koloniföreningar kan ansluta sig till förbundet och dra nytta av medlemskapet och samtidigt bidra till att förstärka och utveckla koloniträdgårdsverksamheten i hela landet. Förbundet vill ge fler möjlighet att odla egna grönsaker och bär i staden.

Vårt kansli ligger på Brännkyrkagatan i Stockholm (T-banestation Zinkensdamm) och därifrån har vi promenadavstånd till några av stadens finaste koloniträdgårdsområden. Vår styrelse består av representanter från koloniföreningar runt om i landet. Dessa väljs vid förbundets kongress som hålls vart fjärde år. Nästa kongress hålls hösten 2017.