Regioner & föreningar

Koloniträdgårdsförbundet har 229 medlemsföreningar runt om i landet, från Kalix i norr till Ystad i söder, med totalt över 23 000 kolonister. Alla koloniföreningar kan ansluta sig till förbundet och dra nytta av medlemskapet och samtidigt bidra till att förstärka och utveckla koloni­trädgårds­verksamheten i hela landet.

Koloniträdgårdsförbundet är indelat i 16 regioner runt om i landet. Regionerna bevakar regionala intressen, så som att värva nya medlemsföreningar, skapa gemenskap och erfarenhetsutbyte mellan föreningar, stimulera till studier om odling och ordnar lokal odlingsrådgivning. En annan viktig uppgift är också att påverka kommunerna att anlägga nya koloniområden och förhindra nedläggning av befintliga.

En förening kan inte vara med i en region utan att vara medlem i Koloniträdgårdsförbundet och tvärtom.

Är du intresserad av att bli kolonist?

Via regionerna nedan hittar du de föreningar som ligger närmast där du bor. Kontaktuppgifter till föreningarna får du via kartfunktionen (klart vid årsskiftet 2020) om du scrollar ner på sidan. Du kan också gå in på regionernas hemsida och hitta kontaktuppgifter till föreningarna där.

För att se vilka föreningar som ingår i respektive region, klicka upp kartan till helskärmsläge, så kommer respektive förening upp vänster om kartan.

Kontakta din region

Region Gävle-Dala
Regionen omfattar Gävleborgs och Dalarnas län. Det fanns vid årsskiftet 7 medlemsföreningar med totalt 760 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Gunilla Brandell
Kanalparken 14A, 811 39 Sandviken
grahn_gunilla@hotmail.com

Regionen har ingen hemsida. För att se vilka föreningar som ingår i regionen, se kartfunktionen nedan.

Region Föreningen Göteborgs Koloniträdgårdar, FGK
Regionen omfattar Göteborgs och Mölndals kommuner. Det fanns vid årsskiftet 19 medlemsföreningar med totalt 2 058 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Leif Hörlin, Göteborg.
Kansli: Postgatan 8, 411 13 Göteborg
Hemsida: www.fgk.dinstudio.se

Öppettider: Måndag och torsdag 09:00 – 12:00

Region Mitt
Regionen omfattar Västernorrlands och Jämtlands län. Det fanns vid årsskiftet 4 medlemsföreningar med 205 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Ulla Hansson, Sundsvall.
uamhansson@hotmail.com

Region Nordöstra
Regionen har samma gränser som Uppsala län och omfattar Uppsala, Knivsta, Enköping och Bålsta. Det fanns vid årsskiftet 15 medlemsföreningar med totalt 1 478 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Anders Söderberg
Storgatan 9 B, 753 31 Uppsala
anders.h.soderberg@gmail.com

Regionen har ingen hemsida. För att se vilka föreningar som ingår i regionen, se kartfunktionen nedan.

Region Norrbotten
Regionen omfattar Norrbottens län. Det fanns vid årsskiftet 3 medlemsföreningar med totalt 104 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Karin Wikström, Piteå.
Storgatan 60, 941 32 Piteå
kawi-5512@hotmail.com

Region Stockholms Koloniträdgårdar, SK
Regionen omfattar Stockholms stad samt föreningar på Stockholms Stads mark i andra kommuner i länet. Det fanns vid årsskiftet 72 medlemsföreningar med totalt 7 228 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Örjan Sjödin, Stockholm.

Kansli: Hornsbergs Strand 20,
112 51 Stockholm.
ordforande@fssk.se
Hemsida: www.fssk.se

Region Sydöstra
Regionen omfattar Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, samt Jönköpings län utom Jönköpings kommun.
Det fanns vid årsskiftet 11 medlemsföreningar med totalt 745 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Jan-Olov Viklund
Skräddaretorpsvägen 15 B,
393 53 Kalmar
janolov@gmail.com

Region Södermanland
Regionen har samma gränser som länet. Det fanns vid årsskiftet 3 medlemsföreningar med totalt 296 medlemmar i regionen.

Regionordförandeposten är vakant.

Tillhör tillfälligt region Västmanland, se kontaktuppgifter under fliken.

Region Södra
Regionen omfattar Skåne län. Det fanns vid årsskiftet 24
medlemsföreningar med totalt 3 752 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Sune Malmgren, Limhamn.
Storabackegatan 13 A,
216 15 Limhamn
076- 830 09 19
sune.i.malmgren@telia.com
Hemsida: sodra.kolonitradgardsforbundet.se

Region Värmland
Regionen har samma omfattning som länet. Det fanns vid årsskiftet 3 medlemsföreningar med totalt 133 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Owe Grundt, Säffle.
Västra storgatan 20, 661 30 Säffle
grundt@live.se

Hemsida: varmland.kolonitradgardsforbundet.se

Region Västerbotten
Regionen har samma omfattning som länet. Det fanns vid årsskiftet 4 medlemsföreningar med totalt 160 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Ann-Marie Lindgren, Umeå.
Hälsogränd 64
906 25 Umeå
mesosten13@gmail.com

Region Västmanland
Regionen har samma omfattning som länet. Det fanns vid årsskiftet 3 medlemsföreningar med totalt 374 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Björn Qvarfort, Västerås.
Uttervägen 29, 722 43
Västerås 070-328 60 31
bjorn.qvarfort@hotmail.com

Region Västra
Regionen omfattar Västra Götalands län utom Göteborg och Mölndal, samt Hallands län och Jönköpings kommun. Det fanns vid årsskiftet 12 medlemsföreningar med totalt 723 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Peter Böös, Borås.
Vindelgatan 30, 504 65 Borås
mrboos@gmail.com

Hemsida: www.vastra.kolonitradgardsforbundet.se

Region Örebro
Regionen har samma omfattning som länet. Det fanns vid årsskiftet 6 medlemsföreningar med totalt 734 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Eva Skaug, Örebro.
Wasatorget 4, 703 54 Örebro
evska22@gmail.com

Region Östgöta
Regionen har samma gränser som Östergötlands län. Förbundets största medlemsförening finns i Linköping. Den är gemensam för fyra geografiskt skilda koloniområden. Det fanns vid årsskiftet 8 medlemsföreningar med totalt 1 667 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Ann Bonair, Linköping.
Storgården 13, 586 44 Linköping
ann.bonair13@gmail.com

Region Östra
Regionen omfattar Stockholms län utom Stockholms Stad, samt Gotland. Inom regionens geografiska område finns även föreningar som ingår i Stockholms Koloniträdgårdar (SK). Det fanns vid årsskiftet 34 medlemsföreningar med totalt 2 548 medlemmar i regionen.

Regionordförande: Seppo Palonen, Mariefred.
Rådjursvägen 11 H, 647 35 Mariefred
kiholm.seppo@gmail.com

Hemsida: ostra.kolonitradgardsforbundet.se

Hitta din närmaste förening på kartan

Klicka på kartan för att se var din närmaste medlemsförening ligger.