Från jord till bord. Från vårens första primörer till grönkålen på julbordet. Maten från våra odlingar förgyller våra middagsbord. I varje nummer av Koloniträdgården bjuder vi på recept, Annelis recept, Kolonikockarnas recept och recept som ingår i de olika reportagen.

Visste du att den sammanlagda ytan av alla Sveriges trädgårdar motsvarar hela Blekinges län eller 320 000 hektar? Produktionen skulle kunna vara 700.000 ton grönsaker, bär och frukt till ett värde av 30 miljarder kr. Dessutom säger 20 procent av svenskarna att de strävar efter att bli självförsörjande på frukt och grönt!

Siffrorna kommer från SLUs och FORs rapport om den svenska fritidsodlingen.

I varje nummer av tidningen Koloniträdgården hittar du alltså recept på hur du kan tillaga dina primörer. Vi har också recept på att sylta, safta och lägga in din skörd så att du kan njuta av den hela året.