Tobias Karlsson och hans sambo Camilla Josefsson har en 160 kvadratmeter stor odlingslott i Enskede. På den odlar de potatis, mangold, squash, lök, vitlök, sallad, rädisor, rödbetor, gurka, vindruvor, bönor… Grönsakslanden är också översållade med ringblommor. Humlor och steklar surrar från blomma till blomma. De odlar i täckodling och gröngödslar.
- Det mesta vi odlar kommer också från egna fröer, säger Tobias, det gör att vi inte alltid vet hur det vi odlar kommer att se ut. I år har vi till exempel squash som ser lite lustig ut.

Gångarna mellan grönsakslanden ringlar sig fram. Utformningen gör att lotten upplevs mycket större än vad den är. För Tobias är det viktigt att grönsaksodlingen också har en estetisk aspekt och kökslanden här är vackra och harmoniska.

Det är en produktiv odling där lök, vitlök och potatis räcker hela året och squashen tar slut någon gång på vårvintern. Det som de inte lagrar färskt syras, syltas, konserveras eller läggs in.
- Vi bor i en liten lägenhet utan några lagringsmöjligheter. Vår kyl och frys är liten. I vintras hade vi squash i bokhyllan. Det funkar att lagra dem där om skalen är hårda.

Men mycket av grönsakerna hamnar alltså på burk.
- Vi vill ta tillvara på allt, berättar Tobias, jag har alltid gjort inläggningar. Det kommer från pappa som la in prästgurka. Från inläggningar var det inte långt till att pröva olika tekniker, som syrning.

En favorit är de inlagda mangoldstjälkarna som blir som jalapeño. Han tycker att man ska testa sig fram, det mesta blir gott.

Tobias Karlsson är kolonist i Enskede gård och arbetar på biståndsorganisationen Framtidsjorden. Han har också en hemsida

Tobias recept

Mjölksyrade grönsaker metod 1

Vitkål

Salt
Ev. kryddor som enbär eller fänkål

Riv vitkål och lägg i ett mjölksyrningskrus. Stampa kålen så att vätskan kommer ut. Blanda i salt. Det ska vara 0,8-1,5 procents salt, eller ungefär tio gram salt per kilo. Ha i eventuell krydda. Låt det stå med lock i 14-20 dagar. Rumstemperatur fungerar bra. Lägg sedan över vitkålen i burkar med tättslutande lock och låt stå svalt i minst en månad innan du äter av dem.

Samma metod kan användas till andra grönsaker, men då måste man tillsätta vatten i en mängd så att de täcker grönsakerna.

Mjölksyrning metod 2

Grönsaker
Salt
Vassle
Ev kryddor

Skiva grönsakerna och lägg dem i en burk med vatten och salt i samma mängd som i receptet ovan. Vattnet ska täcka grönsakerna. Tillsätt några matskedar vassle. Vasslen innehåller mjölksyra som gör att jäsningsprocessen startar tidigare. Sätt på locket, ganska hårt. Ingen luft får komma in, samtidigt ska vätskan kunna sippra ut, för när det jäser i burken kommer det att rinna över. Låt det stå i rumstemperatur i 14 dagar.

Vassle får du genom att hetta upp filmjölk och sila av. Vätskan är vassle medan det i silen blir en utmärkt färskost som kryddas efter behag.

Inlagda grönsaker

Grönsaker ( t ex mangoldstjälkar, morot, omogna tomater)
Ättika
Kryddor som chili, vitlök, svartpeppar

Gör en ättikslag genom att blanda 1 liter vatten, 1 dl salt och 0,5 dl ättika.

Skiva grönsakerna och lägg dem i varma burkar. Häll över varm ättikslag och skruva på locket direkt. Låt stå i 30 dagar

Tobias örtsalt

Grovt salt
Örtkryddor

Plocka 10-15 sorters olika kryddor. Ha gärna i libbsticka, men inte för mycket eftersom den gärna blir dominant. Klipp sönder kryddorna och lägg dem och saltet i en mortel. Mortla så att örterna vattnas ur. Lägg blandningen i ugnen i 125 grader i en till två timmar så att det torkar. Mortla sedan igen så att blandningen blir finfördelad.

Syltad squash

Squash
5 dl Socker
2,5 dl Vatten
1,25 dl Ättika
1 tsk Salt
Kryddor som chili, vitlök och muskotblomma

Blanda socker, ättika och vatten i en kastrull, koka upp och låt koka tills sockret kristalliserat sig.Skär squashen i bitar och koka dem i lagen tills de blivit lite mjuka och lägg i squashbitarna i varma glasburkar. Häll på den varma sockerlagen och skriva på locket. Klart att äta direkt när det svalnat. Syltad squash är till exempel gott till grillat.

Torkad squash

Skiva squashen och låt den torka i ugn i 100 grader till squashen känns torr. Förvara på ett torrt ställe. Använd den torkade squashen till exempel i grytor.

Recepten är publicerade i Koloniträdgården 3 2012