Äldsta trädgårdstidningen

Nästa år, 2018, fyller Koloniträdgården 100 år. Det gör oss till Sveriges äldsta trädgårdstidning! Men vi kan inte riktigt hålla oss med firandet, utan kommer att börja förfesta redan i år. Stadsodling i allmänhet och koloniträdgårdsodling i synnerhet är aktuellare än på många år. Första numrets första ledare, som skrevs under Första världskriget, handlar om koloniträdgårdarnas betydelse för livsmedelsförsörjningen och att statsmakterna insett stadsodlingens fördelar. Eller som ledarskribenten kallar det kolonilotter och odlingsplättar. Varför börjar vi fundera över detta redan nu? Jo, vi ser två starka trender: allt fler kolonilotts- och odlingslottsområden hotas när städerna expanderar samtidigt som hyllorna med bladgrönsaker i våra mataffärer gapat tomma för att vädret varit ovanligt extremt i södra Europa och vår sallat förstörts. Klimatförändring, långa transporter – och samtidigt planer på att bebygga och asfaltera matjord i städerna. Vi behöver kunna odla vår mat nära oss. Det har kommit en ny livsmedelsstrategi också, lanserad av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), men i denna intet om varken stadsnära odling eller fritidsodling. I livsmedelsstrategin, som ska klubbas av Riksdagen för att sedan gälla fram till 2030, handlar det om (klassisk) odling på landsbygden, och inget fel med den, självklart ska landsbygden leva och jordbrukarna få skälig inkomst och en bra avsättning för sina produkter. Men vi måste också odla i städerna. Och definitivt sluta asfaltera jord som kan ge mat.

För det tar enormt lång tid att återställa en bra jord som en gång förstörts. Jord är en ändlig resurs. Vår monter på årets Nordiska Trädgårdar har just jord som tema, hoppas du har möjlighet att komma förbi och hälsa på oss där. I detta nummer av Koloniträdgården har vi också med en artikel om jord skriven av Ulrica Otterling, vi besöker Örgryte koloniträdgårdar i Göteborg och kolonister i Sommarstaden i Malmö. Henrik Bodin funderar kring beskärning och på odlingslottsområdet Lillkalmar jobbar kolonisterna för att få förbundets miljödiplom på bronsnivå. Är du sugen på att odla något nytt ska du läsa Eva Rönnbloms text om att odla wasabi. Eva är en av landets absolut kunnigaste när det kommer till att odla annorlunda grejer och är en stor inspiratör. Så ja, jag tänker absolut testa wasabi i sommar.

Glad läsning, hoppas vi ses på mässan,

Ulrika Flodin Furås