100ar

Vi fyller 100 år 2021 - fira med oss!

2021 fyller Koloniträdgårdsförbundet 100 år. Kolonirörelsen kom till Sverige strax före sekelskiftet och förbundet bildades den 20 augusti 1921. Sen dess har vi jobbat för kolonirörelsens utveckling i hela Sverige. Förbundet vill fira detta tillsammans med er – våra medlemmar.

Förutom att det är roligt att fira hundraåringar, kan vi allihop tillsammans använda jubileet till att visa för beslutsfattare och allmänhet allt positivt med koloniområden, inte bara för kolonister, utan även för samhället i stort.

Ta del av våra jubileumswebinarier

Under jubileumsåret 2021 kommer vi att arrangera en serie webminarier – spännande digitala föreläsningar på en rad noga utvalda ämnen. Det kommer handla om allt från kolonihistoria, trädgårdsdesign, tomatodling och invasiva främmande växter till jord, beskärning, påverkansarbete och biologisk mångfald. Föreläsningarna är gratis och sänds digitalt så att du lätt kan titta via dator, surfplatta eller mobil. Dessutom kommer de spelas in så att du kan titta igen i efterhand. Datum för våra jubileumswebinarier hittar du här

Kampanjen: Koloni älskar träd

Vi fortsätter plantera för biologisk mångfald genom kampanjen ”Koloni älskar träd”. Målsättningen är att vi tillsammans lyckas plantera 2021 stycken nya träd och buskar fram till firandet av Koloniträdgårdens dag den 28 augusti. Med hjälp av kampanjen vill vi visa att koloniområden främjar biologisk mångfald som är ett globalt miljömål som alla kommuner arbetar med. Så ett sätt att fira förbundets 100-årsjubileum är att ordna en aktivitet kopplat till kampanjen i er förening. Fler tips på jubileumsaktiviteter hittar du längst ner på denna sida.

Koloniträdgårdens dag den 28 augusti 2021

Vi välkomnar alla föreningar att ordna en aktivitet och vara med och fira förbundets 100-årsjubilem! Och samtidigt visa upp er själva. Jubileumsfinalen blir på Koloniträdgårdens dag den 28 augusti 2021. Mer information om detta kommer!

Nedladdningsbar pdf om våra jubileumswebinarier

Nedladdningsbar pdf om jubileet

Material och tips till lokala jubileumsaktiviteter uppdateras inom kort (i bildspelet nedan).

Ambassadörer!
Vi vill visa upp hur Kolonisverige ser ut idag. För att kunna göra det har vi tagit hjälp av jubileumsambassadörer från regioner och föreningar. Ambassadörerna hjälper oss på kansliet att sprida information om jubileet. De berättar också vad som händer ute i föreningar så att vi kan berätta om det i tidningen, på facebook och här på webben. De hjälper oss också att peppa den egna föreningen/regionen att haka på jubileumsfirandet. Vill du veta mer,
kontakta ulrica@koloni.org.

Plantera ett träd och du har inte levt förgäves. Tillsammans kan vi bidra till en stadsmiljö som bättre står emot klimatförändringarna!

Träd- och buskplantering
I föreningen, med politiker eller kändis. Fota/filma och dela i sociala medier.
Registrera planteringen här
Vandringar
Med allmänhet, tjänstemän och politiker för att sprida kunskap om biologisk mångfald och koloniträdgårdarnas historia.
Upptäck en koloniträdgård!
Bjud in till tipspromenad eller artbingo i koloniområdet. Leta efter träd, fåglar, insekter eller växter.
Öppen trädgård - skördemarknad
Bjud in till visning av koloniträdgårdar och odlingslotter. Skördemarknad med avstånd och handsprit.
Geocaching
Placera en cache på området och info om platsen på geocaching.com
Gör så här
Plantera en jubileumsrabatt eller anlägg en äng
Välj växter som gynnar pollinerare hela säsongen.
Workshop utomhus
Bygg insektshotell, bygg kompostbehållare, ta sticklingar.
Gör så här
Inventera antalet buskar och träd
Hur många träd eller buskar finns i ditt koloniområde? Kan ni göra en förteckning och artbestämma sorter?
Föregående
Nästa