Koloni älskar träd

KAMPANJ

Plantera för en hållbar framtid

Att plantera träd och buskar är det bästa du kan göra för att höja den biologiska mångfalden i trädgården. Träd gör massor av andra bra saker också, som att skapa syret vi andas och binder koldioxid. För att lyfta fram trädens värde driver Koloniträdgårds­förbundet kampanjen ”Koloni älskar träd” som är en del av firandet av förbundets 100-årsjubileum 2021.

1000 träd och buskar är målet

Målet med kampanjen är att minst 1000 träd eller buskar ska planteras under perioden mars 2020 till augusti 2021. Vi hoppas att alla våra medlemsföreningar och deras kolonister vill vara med och se till att vi når detta mål. Tillsammans kan vi bidra till en urban miljö som bättre står emot klimatförändringarna!

Sprid gärna budskapet genom att ladda ner denna affisch och bild som du kan sätta upp på din koloniförening. Du högerklickar  på bilden för att ladda ner. Du kan även ladda ner denna affisch, eller denna, eller denna affisch.

Tagga gärna din plantering på Facebook och Instagram med #planteraförframtiden #koloniträdgård #biologiskmångfald #100åravgrönska

Delta i kampanjen!

GÖR SÅ HÄR:

1. Bestäm vad du vill plantera.

2. Planera och plantera ensam eller allra helst tillsammans med dina grannar eller din förening. Ju fler träd och buskar, desto bättre!

3. När trädet/busken är på plats, registrera din plantering i formuläret här nedanför.

4. När du har skickat in ditt bidrag kommer du att kunna ladda ned ditt planteringsdiplom. Diplomet är anpassat för publicering på sociala medier och vi hoppas att du vill vara med och dela vår kampanj för mångfald på kolonin.

För att veta om vi nått målet är det viktigt att alla nyplanterade träd och buskar registreras här på hemsidan.

Vi kommer att lotta ut ett antal priser som tack för din plantering. Därför behöver vi ditt namn och din adress. De enda uppgifterna som kan komma att publiceras på sociala medier är postadress och koloniförening, för att kunna visa var planteringen är gjord.

Observera att alla uppgifter hanteras enligt GDPR. Registrerade uppgifter sparas under kampanjtiden (mars 2020 tom aug 2021) och raderas därefter. Enbart bilder, ort och förening får publiceras på det sätt som framgår av registreringsformuläret.

Registrera din plantering här:

Jag har planterat följande
Ladda gärna upp en bild på det du har planterat. Genom att göra det ger du oss tillåtelse att använda den på förbundets sociala medier tillsammans med information om var den är planterad.
Dela på facebook
Dela gärna kampanjen!

Det finns många anledningar att plantera:

1. Bidrar till de globala målen.

2. Vackert.

3. Ger skugga.

4. Fruktträd och bärbuskar ger mat.

5. Boplatser åt fåglar, insekter
och andra kryp.

6. Skapar syret vi andas.

7. Binder koldioxid.

8. Renar luften genom att ta upp föroreningar.