webbseminarium2021

Jubileumswebinarier 2021

Som en del av förbundets 100-årsjubileum arrangerar vi under 2021 en rad digitala föreläsningar, webinarier. Ämnena inkluderar allt från kolonihistoria, trädgårdsdesign, tomatodling och invasiva främmande växter till jord, beskärning, påverkansarbete och biologisk mångfald. Alla webinarier är gratis och arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet. De spelas även in och kommer finnas tillgängliga att se i efterhand här på kolonikanalen.

Webinarierna kommer finns här, på Koloniträdgårdsförbundets hemsida, under hela jubileumsåret.

Samtliga webinarier börjar kl. 18.00
Du behöver inte anmäla dig.

Våra webinarier sänds i ett program som heter Microsoft Teams. Du behöver varken ladda ner programmet eller logga in.

Gör så här:

1. Klicka på event-länken
2. Välj ”Watch on the web” (om du inte har Teams)

För mer support, se video här

Event-länkar de olika webinarierna kommer att läggas upp på hemsidan cirka en månad innan de äger rum.  Följ förbundet på facebook så blir du automatiskt påmind!

Nedladdningsbar pdf om våra jubileumswebinarier

Onsdag 13/1

Låt städerna och människorna blomstra!

Om kvinnorna i koloniträdgårdarnas tidiga historia och hur man med gemensamma krafter skapade en livskraftig rörelse och ett sammanhållande förbund.

Föredragshållare: Ulrika Flodin Furås, chefredaktör Koloniträdgården, författare och medodlare på kolonilott.

Missade du livesändningen? Här kan du se i efterhand

Torsdag 28/1

Lyckas med din tomatodling

Om allt från sådd till skörd och sortval. Lite chilitips blir det också.

Föredragshållare: Lena Israelsson, kolonist, journalist och författare.

Här hittar du svar på dina odlingsfrågor gällande tomater från Lena Israelsson

Onsdag 10/2

Invasiva främmande växter

Här besvaras frågor som: Vilka är de invasiva främmande växterna och varför är de ett problem? Vad gäller för dem och hur bör de bekämpas? Den nationella listan kommer också att diskuteras.

Föredragshållare: Ulf Nilsson, trädgårdsrådgivare Koloniträdgårdsförbundet och Bibbi Bonorden, projektledare Invasiva främmande växter, Fritidsodlingens Riksorganisation

Torsdag 25/2

Sätt din koloniträdgårdsförening på kartan

Om påverkansarbete och hur man kan visa upp koloni och odlingslottsområdenas fördelar för beslutsfattare och människorna i staden.

Missade du livesändningen? Här kan du se det i efterhand

Föredragshållare: Ulrica Otterling, generalsekreterare och Johanna Uhr, kommunikatör på Koloniträdgårdsförbundet.

Torsdag 11/3

Planera lotten

Följ med på resan när en odlingslott planeras och utvecklas under flera år. På vägen får du råd och tips på hur du kan planera din lott efter dina behov och hur du ska tänka för att få rum med det du önskar.

Missade du livesändningen? Här kan du se det i efterhand

Föredragshållare: Maria Andersson, kolonist och trädgårdsdesigner.

Torsdag 18/3

Plantera ett träd så har du inte levt förgäves

Träd och buskar skapar liv på lotten. Om biologisk mångfald och hur allt hänger ihop. Tips på sorter som passar bra på liten yta, från norr till söder.

Event-länk till webinariet 18/3: http://bit.ly/2K48CGW

Föredragshållare: Ulf Nilsson, trädgårdsrådgivare på Koloniträdgårdförbundet och Malin Strand, E-gruppen.

Onsdag 21/4

Beskärning av träd och buskar

Om hur du ska tänka och göra när du beskär träd och buskar. Teknik och redskap, lämpliga tider på året, beskärning för att få mycket frukt eller inte, föryngring av buskar samt tips på hur du undviker de vanligaste
misstagen.

Event-länk till webinariet 21/4: http://bit.ly/35tr96U

Föredragshållare: Jessica Karlsson, Hillbillies.

Onsdag 5/5

Skapa en levande och fruktbar jord

Gödsling och jordförbättring är nycklarna till fina skördar och en prunkande trädgård. Om jord och hur man genom att tillföra olika sorters näring och mikroorganismer kan göra den bättre samt hur man bäst gör det under året.

Event-länk till webinariet 5/5: http://bit.ly/2K92v4i

Föredragshållare: Lena Israelsson, kolonist, journalist