Vinnaren av Annas Täppa utsedd

Jubileumstävlingen där 1:a pris var en stor plantering, Annas Täppa, skapad av Maria Andersson, med växter för 5000:-, planterade av Ulf Nilsson, har fått en vinnare. Det är Örnsro koloniförening i Örebro som tagit hem 1:a priset. Den 28 augusti, på Koloniträdgårdens dag, kommer de att få sin vinst planterad.

2:a pris går till Solängen i Södertälje, 5000:- till växter, så att de själva kan plantera Annas Täppa och 3:e pris till Falan i Falun, 4000:- till växter, för en lite mindre plantering av Annas Täppa.

Örnsro koloniförening har motiverat sin vinst med att de under lång tid försökt hitta förslag till att skapa en trivsam miljö av en stor gemensam grusyta och säger att denna proffsiga  jubileumsplantering verkligen skulle lysa upp ett stort trist område som de sedan själva kan utöka efterhand med fler växter i samma anda. Man kommer dessutom slippa det tråkiga jobbet med att rensa och kratta och istället njuta av att sköta om en vacker plantering.

Vi får också ta del av deras egen ”kollovisa” till melodin ”Öppna landskap”

Jag trivs bäst på Örnsro kollo, nära Svartån vill jag va
några månader om året
så att själen kan få ro
Jag trivs bäst i lummig grönska
där blommorna får gro
där fåglarna hörs högt i skyn
de sjunger underbart
Där sätter jag min krydda själv
och äter av min egen skörd
och dricker vin med välbehag till sång i vänners lag
Jag trivs bäst på Örnsro kollo, nära Svartån vill jag va

Stort grattis till er på Örnsro, ses i augusti!