Webbinarier

En gång i månaden ända fram till maj bjuder vi på gratis webbinarier med kunniga föreläsare. Vårens ämnen tar upp allt från jord och växtnäring till tomatodling och tips på goda och nyttiga bär. Allt som gör att odlingssjälen får grönska!

Föreläsningarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet och sänds i ett program som heter Microsoft Teams. Du behöver varken ladda ner programmet eller logga in eller anmäla dig. Föreläsningarna spelas även in och finns tillgängliga att se på Kolonikanalen under en begränsad tid.

Länkar till de olika webbinarierna kommer att läggas upp på hemsidan cirka en månad innan de äger rum. Följ @kolonitradgardsforbundet på Facebook så blir du automatiskt påmind!

Onsdag 26/1 kl: 18:00

Älskade tomater

Tomater och tomatodling är givande på så många olika sätt. Det behövs inget växthus för att lyckas. Kvällens föredragshållare odlar alla sina tomater på friland med stor framgång, trots blåsigt och öppet läge. Spännande knep och tips utlovas!

Föreläsare: Kenneth Nilsson, kolonist och erfaren tomatentusiast.

Onsdag 16/2 kl: 18:00

Bästa sätten att göra egen näring – satsa på lokalt kretslopp

Under 2020-21 upptäcktes växtgifter i organisk gödsel och flytande näringar och många odlare vill därför undvika dessa produkter. Här får du veta hur du på olika sätt kan utnyttja resurserna på den egna lotten för att göra egen gödsel och växtnäring och slippa ta till konstgödsel.

Du får också tips på hur du använder näringen i dina odlingar och hur du kan tillföra näring i din lövkompost och få en mer näringsrik egenproducerad jord.

Föreläsare: Ingela Jagne, hortonom och trädgårdslärare.

Onsdag 16/3 kl: 18:00

När själen får grönska

De flesta av oss vet att frisk luft och natursköna miljöer gör människan gott, men vad är det egentligen som händer när vi gräver och odlar? Hur kommer det sig att vi mår vi så bra av att se frö gro, kompostera och skörda våra äpplen? Lyssna till en föreläsning som fokuserar på odlingens återhämtande, läkande och inspirerande egenskaper. Dessutom får du tips på några välgörande växter som du kan plantera på din egna gröna sköna lott.

Föreläsare: Eva Robild, journalist och författare inom trädgård och hälsa.

Tillgänglig tom 16/4

_______________

Tisdag 19/4 kl: 18:00

Frukt och bär som är goda och gör gott

En upptäcktsresa bland välsmakande bär och frukter som dessutom har nyttiga egenskaper. Här presenteras både klassiska och nyare växtslag som vi kan odla i Sverige, från söder till norr.

Föreläsare: Kimmo Rumpunen, hortonom, växtförädlare och forskare vid institutionen för växtförädling på SLU.

1. Klicka på event-länken: https://bit.ly/3GAkrfj
2. Välj ”Watch on the web” (om du inte har Teams)

___________________

Evenemanget är kostnadsfritt och du behöver inte uppge ditt kortnummer. Det cirkulerar en del felaktiga länkar på Facebook som vill få dig att betala, gör inte det. Du har då klickat på en felaktig länk som försöker sig på bedrägeri. Har du blivit lurad – polisanmäl