Webbinarier

Med start i slutet av september ordnar Koloniträdgårdsförbundet fyra webbinarier som vi hoppas ska inspirera till nya idéer och drömmar inför nästa års odlingssäsong. Är det kanske dags att testa några nya sorters vitlök eller asiatiska grönsaker nästa år? Eller att skapa en vackrare köksträdgård med potager? Och går det att anamma skogsträdgårdens filosofi på en kolonilott?

Alla webbinarier sänds kl. 18 via Teams. De spelas även in och kan ses i efterhand under en begränsad tid.

Föreläsningarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet. Du behöver varken ladda ner programmet eller logga in eller anmäla dig.

Program över höstens digitala föreläsningar som pdf. Skriv ut och tipsa kolonister i din förening. >>

Vitlök – en riktigt smakfull odling

Stifta bekantskap med en rad olika vitlökssorter och deras olika egenskaper. Lär dig allt du behöver veta för att lyckas med din vitlöksodling; om jorden, skörden och hur de färdiga lökarna ska hanteras. Du får också veta varför du inte ska plantera vitlök köpt i affären samt en rad andra handfasta tips och råd.

Föredragshållare: Åke Truedsson, känd tomat- och vitlöksexpert och författare.

Länk: https://bit.ly/3PZZiQw

Asiatiska blad och rötter

Upptäck och lär dig odla spännande och välsmakande asiatiska bladgrönsaker och rötter. Du får också tips var du kan hitta frön och hur du kan använda dem i maten.

Föredragshållare: Karin Arver, kolonist med inspirerande odlingar på Årstafältets koloniområde i Stockholm.

Länk: https://bit.ly/3ARpacZ

Potager i köksträdgården

Få idéer och goda råd om hur du kan skapa en dekorativ köksträdgård med hjälp av grönsaker och blommor. Det börjar med design, planering, växtval, följt av odling och skörd. Inspiration inför planeringen av nästa års odlingssäsong utlovas.

Föredragshållare: Anette Nilsson, odlare med lång erfarenhet av potager och författare till boken Den blomstrande köksträdgården – Potager på svenska

Länk: https://bit.ly/3xF1XZw

_______________

Perenna grönsaker och skogsträdgårdsodling på kolonin

Det finns flera sätt att odla ätbart. Vill du inte börja om från början varje år med sådder, kan du istället satsa på att odla perenna grönsaker, bär, nötter och frukt. I skogträdgården odlar du mer med naturen och låter växterna hjälpa varandra och dig. Här får du både tips på växter, goda råd och inte minst –  nya idéer.

Föredragshållare: Philip Weiss, skogsträdgårdsinspiratör och författare till boken Skogsträdgården med flera.

Länk: https://bit.ly/3Ujy5eZ

___________________

Evenemangen är kostnadsfria och du behöver inte uppge ditt kortnummer. Det har cirkulerat en del felaktiga länkar på Facebook som vill få dig att betala, gör inte det. Du har då klickat på en felaktig länk som försöker sig på bedrägeri. Har du blivit lurad – polisanmäl